چاقي هرگز


 

نويسنده: م. شعباني




 

داشتن اندامي زيبا رؤيا نيست.
 

امروزه چاقي يکي از مشکلات جدي و شايع جامعه ي ماست. بسياري از افراد از چاقي رنج مي برند و هرگز چاره يي اساسي براي مشکل خود نمي يابند. رژيم هاي غذايي غيراصولي نيز با کاهش وزن هاي شديد و ناگهاني باعث بروز عوارض جدي در افراد مي شود و بازگشت به حالت اوليه يا حتي بالاتر رفتن وزن نسبت به گذشته، سريعاً بعد از قطع رژيم غذايي نامناسب را ايجاد مي کند. در تقسيم چاقي «bady mass index BMI» معيار بسيار مناسبي است.

BMI يعني وزن تقسيم قد×قد
 

اگر BMI شما بالاي 35 باشد، جز افرادي با چاقي بيمارگونه morbid obesity محسوب مي شويد. در اين صورت بهترين راه درمان استفاده از اعمال جراحي کاهنده ي وزن، مثل کوچک کردن معده با رينگ (حلقه) ياجراحي وباي پس (by pass) معده يا روده است. بعد از انجام اين عمل ها، در مدت چند ماه چند کيلوگرم وزن از دست خواهيد داد و بعد از آن به منظور اصلاح افتادگي هاي پوست شکم، سينه ها، و بازوها و... لازم است از اعمال جراحي بادي کانتورينگ (body contouring) استفاده کنيد. اگر BMI بين 35-30 داريد، استفاده از رژيم غذايي مناسب زير نظر متخصص تغديه، ورزش، کاهش وزن ودر صورت لوزم اعمال جراحي بادي کانتورينگ مناسب خواهد بود و در صورتي که BMI شما زير 30 باشد، از همان ابتدا استفاده از اعمال جراحي مناسب براي ايجاد کاهش وزن و تناسب اندام توصيه مي شود.
نکته ي مهم در درمان چاقي اين است که بسياري از افراد خصوصاً خانم ها از عدم تناسب اندام رنج مي برند و سايز بالاتنه و پايين تنه ي آنها متفاوت است. اين افراد اگر به منظور کاهش وزن از رژيم هاي غذايي شديد استفاده کنند معمولاً نتيجه ي مطلوبي به دست نمي آورند. چون قسمت لاغر اندام آنها معمولاً کوچک تر و لاغرتر شده و قسمت بزرگ تر اندام تغيير نخواهد کرد و اختلاف سايز بالاتنه و پايين تنه باقي مي ماند. متأسفانه ورزش نيز در اين مورد تأثير زيادي نخواهد داشت. به اين افراد توصيه مي شود به منظور اصلاح اين اختلاف سايز از اعمال جراحي بادي کانتورينگ استفاده کنند. عمل جراحي بادي کانتورينگ شامل کليه ي اعمال جراحي زيبايي است که به منظور ايجاد تناسب اندام انجام مي شود و شامل حذف چربي با ليپوساکشن يا ليپوليز و تزريق چربي در قسمت هاي مختلف بدن، رفع افتادگي شکم، سينه ها و بازوها متعاقب لاغري و حتي پرکردن اندام ها مثل سينه ها يا باسن با پروتز است. به عنوان مثال خانمي که وزن 65 کيلوگرم و قد 1/60 دارد، ظاهراً بسيار متناسب به نظر مي رسد، ولي ممکن است سينه هاي بسيار بزرگ با «cupsize» (کاسه ي سينه) H يا G داشته باشد. اين فرد هر چقدر رژيم بگيرد، ورزش کند يا حتي از ماساژورهاي موضعي استفاد کند تنها با کاهش وزن مي تواند سينه هاي خود را کمي کوچک تر کرده و شماره ي کاسه ي سينه خود را به F يا E کاهش دهد. متعاقب اين کاهش سايز شلي و افتادگي سينه ها ايجاد مي شود که خود نيازمند جراحي ماستوپکسي يا بالا کشدن و سفت کردن سينه هاست. در حالي که اين فرد با توجه به وزن و قد نسبتاً متعادل خود بهتر است از همان ابتدا تحت عمل جراحي ماموپلاستي (کوچک کردن و سفت کردن سينه ها) قرار بگيرد تا به تناسب اندام دست يابد. از طرفي ديگر اگر همين فرد با همين قد و وزن سينه هاي بسيار کوچکي با شماره کاسه ي سينه ي A داشته باشد و برعکس لگن و باسن پهن يا ران چاق داشته باشد در اين صورت با رژيم گرفتن سينه ها کوچک تر از قبل مي شوند و سايز پايين تنه تغيير چنداني نخواهد کرد. پس بهتر است از پروتز سينه همزمان با ليپوساکشن قسمت ران ها و پهلوها استفاده کند تا تناسب اندام ايجاد شود.
اگر شما رژيم غذايي را براي کاهش وزن انتخاب مي کنيد، بايد توجه داشته باشيد که اين رژيم حتماً تحت نظر متخصص تغذيه انجام شود و حتماً همراه با ورزش باشد. چرا که عوارض ناشي از لاغري غيراصولي و سريع بسيار آزاردهنده تر از چاقي است.
اين عواض عبارتند از:
شل شدن و چين و چروک پوست صورت و گردن که در ناحيه ي دور چشم شديدتر شکل مي گيرد. وقتي چربي زيرپوستي به دليل کاهش وزن سريع حذف شود، کلاژن پوست تخريب شده و باعث تشديد چين و چروک صورت و اطراف چشم ها خواهد شد.
شل شدن و چروک هاي پوست بدن، کوچک شدن و افتادگي سينه ها و کاهش وزن شديد ناگهاني باعث شل شدن پوست بدن خصوصاً در ناحيه ي شکم و دور ناف، بازوها و ران ها شده و شل شدن و افتادگي سينه ها اتفاق مي افتد که نيازمند اعمال جراحي ترميمي سفت کننده و گاهي حتي حجم دهنده (پروتز) است. در اين موارد استفاده از کرم هاي متعدد به منظور سفت کردن سينه ها يا شکم معمولاً تاثيري نخواهد داشت.
گودي و کبودي دور چشم ها که معمولاً به دليل کاهش وزن و بافت چربي دور چشم ها اتفاق مي افتد باعث مي شود دور چشم نمايان تر شده و در نتيجه کبودي دور چشم ها حاصل شود. اين مورد با تزريق چربي برطرف مي شود. ولي هاله ي سياه دور چشم به ندرت از بين خواهد رفت.
ترک هاي پوستي (استريا) در ناحيه ي شکم، سينه ها، بازوها، ران هاو... به دليل افزايش يا کاهش سريع وزن و حاملگي ايجاد شده و به دليل تخريب بافت کلاژن پوست حاصل مي شود. البته زمينه ي ژنتيکي نيز در بروز آن نقش مهمي بازي مي کند. درمان اين ترک هاي پوستي بسيار دشوار و حتي در مواردي غيرممکن است. بنابراين به منظور پيشگيري از اين عوارض بهتر است از همان ابتدا روش درستي را براي درمان چاقي موضعي يا چاقي غيرموضعي خود انتخاب و قبل از هر چيز با پزشک متخصص زيبايي مشورت کنيد.
در صورتي که شما کانديد اعمال جراحي کاهنده ي وزن هستيد يا به انجام رژيم غذايي تحت نظر متخصص تغذيه توصيه شده ايد، حتماً آن را اجرا کنيد و بهتر آن است که وقتي به وزن ايده آل خود رسيديد، در صورتي که شلي و افتادگي پوست ايجاد شد به فکر اصلاح آن باشيد. اگر از ابتدا کانديد عمل جراحي هستيد، به اين نکته توجه داشته باشيد که انجام عمل جراحي مناسب براي شما بهترين اقدام است. اگر تنها از چاقي موضعي شکم، پهلوها، ران ها و... رنج مي بريد، بهترين اقدام ليپوساکشن اولتراسينک ليزري و ليزرليپوليز است. در حالي که اگر از شلي و افتادگي پوست جدار شکم متعاقب زايمان، شاکي هستيد درمان جراحي ابدومينوپلاستي مناسب تر خواهد بود. در صورتي که چاقي موضعي همراه با شلي، افتادگي پوست يا چاقي هاي موضعي پهلوهاست عمل جراحي ليپوابدومينوپلاستي راحت تر بوده و نتيجه ي مطلوب تري حاصل مي شود. در اين روش درد و ناراحتي بعد از عمل بسيار کمتر از روش هاي قديم تر است و نتيجه ي زيبايي بيشتري به همراه دارد.
منبع: 7 روز زندگی شماره 123